Fundația Dacia pentru România lansează Programul de granturi „Mobilitatea contează” cu un obiectiv pe cât de firesc, pe atât de esențial: să ofere mobilitate acolo unde ea lipsește. Abilitățile, talentele și potențialul rămân nevalorificate în lipsa mobilității. Făcând-o posibilă, ne propunem să înlăturăm barierele din calea accesului la educație, la piața muncii și la cultură.
Mobilitatea fizică și socială este profund legată de dezvoltarea noastră economico-socială. Lipsa mobilității duce la izolare, la marginalizare și adâncește vulnerabilitatea economică a românilor. Mobilitatea redusă sau absența ei se traduce, în timp, printr-un grad scăzut de coeziune, de încredere în și de participare la viața publică.
Pentru că ne dorim o Românie care își recunoaște și valorifică potențialul, mai ales cel puțin văzut, invităm organizațiile non-profit mici și mijlocii să aplice la Programul de granturi, cu precădere cele care pot arăta că, prin inovație socială și impact măsurat, schimbă lumea în mai bine.
Fundația Dacia pentru România (FDpR) inspiră și susține o societate incluzivă, facilitând mobilitatea fizică și socială pentru persoanele care au nevoie de resurse și soluții de mobilitate pentru a-și valorifica potențialul și pentru o mai bună calitate a vieții. Viziunea noastră este: o Românie care își recunoaște și valorifică potențialul.
Prin Programul de granturi „Mobilitatea contează” ne onorăm viziunea, acționând de-a lungul a trei axe prioritare: accesul la educație, accesul la piața muncii și accesul la cultură. Programul investește în dezvoltarea de proiecte care înlătură una sau mai multe bariere de mobilitate fizică și socială în calea celor 3 tipuri de acces menționate: accesul la educație, la piața muncii și/sau la cultură.
„Mobilitatea contează” are un buget total de 1 000 000 Euro, iar organizațiile non-guvernamentale din România pot trimite cereri de finanțare, până la data 30 mai 2025, accesând acest link.
Susținem organizațiile non-profit care activează în domenii conexe cu misiunea, viziunea și statutul nostru și care desfășoară activități în sprijinul beneficiarilor din grupuri sau medii vulnerabile.
Ne concentrăm pe acele proiecte unde implicarea noastră poate face o diferență semnificativă. Credem în abordări integrate unde resursele noastre și alte partenerilor noștri sunt fundamente pentru programe pe care, odată ce le validăm și creștem împreună, să le putem propune drept politici publice.
În investițiile pe care le facem, căutăm parteneri cu experiențe dovedite, alături de care să facilităm intervenții de profunzime, pentru un număr cât mai mare de oameni în nevoie. În același timp, însă, atunci când este posibil, preferăm să contribuim încă din cele mai timpurii etape de implementare programatică susținând, prin granturi de tip pilot, intervenții noi, care propun schimbări inovatoare social.
De aceea, solicitanţii și partenerii eligibili în acest apel de proiecte sunt persoane juridice fără scop lucrativ (organizaţii neguvernamentale şi nonprofit), înfiinţate legal şi cu sediul în România, organizate şi conduse conform legislaţiei româneşti în vigoare cu privire la organizaţiile neguvernamentale, respectiv asociaţii, fundaţii şi federaţii, constituite conform prevederilor OG nr. 26/2000, cu modificările şi completările ulterioare.
În plus, aplicanții sunt înregistrați în Registrul Entităților și Unităților de Cult, și îndeplinesc cumulativ următoarele cerințe:
Anumiți aplicanți sunt neeligibili. Lista de mai jos include o serie de exemple, însă nu este exhaustivă și poate fi revizuită de FDpR fără un anunț prealabil:
Dincolo de eligibilitatea aplicanților, pentru a fi admisibile, proiectele vor fi analizate din perspectiva:
Prin mobilitate fizică redusă sau lipsa mobilității din cauze naturale sau medicale înțelegem acele situații în care beneficiarii programelor au nevoie de asistență pentru deplasare. Prin mobilitate fizică redusă sau lipsa mobilității pe fondul lipsurilor materiale înțelegem acele situații în care deplasarea beneficiarilor este afectată/limitată de venituri reduse sau inexistente, personale ori ale familiei, sau de faptul că aceștia trăiesc sau lucrează în comunități marginalizate, unde depărtarea față de servicii esențiale traiului independent (ocupaționale, medicale, educaționale, de reprezentare legală, de recreere, acces la autorități publice locale, șamd) constituie un impediment semnificativ.
Apelul de proiecte se va desfășura în perioada 8 aprilie - 30 mai 2025.
Mai jos, calendarul complet:
Lansarea apelului de proiecte ─ 8 aprilie 2025
Perioada de depunere a proiectelor ─ 8 aprilie 2025 - 30 mai 2025, ora 17:00
Evaluarea și selecția proiectelor ─ 2-18 iunie 2025
Anunțarea proiectelor câștigătoare ─ 19 iunie 2025
Verificarea eligibilității din punctul de vedere al conformității legal-administrative ─ 19 - 30 iunie 2025
Semnarea contractelor de finanțare cu organizațiile câștigătoare ─ 1 - 15 iulie 2025
Participanții și proiectele selectate vor fi afișate pe fundatiadaciapentruromania.ro și pe conturile de socializare ale FDpR până cel târziu pe 19 iunie 2025.
Pentru a aplica la Programul de granturi
Pentru ca o aplicație să fie considerată completă, considerăm următoarele documente și anexe ca părți integrante:
Toate anexele – împreună cu documentele solicitate – vor fi încărcate pe pagina Aplică acum (în formularul de aplicare), nu mai târziu de 30 mai 2025, ora 17:00. Nu vom putea accepta aplicații trimise pe email, în format tipărit pe adresa FDpR, ori prin alte căi de comunicare, pagina Aplică acum (în formularul de aplicare) fiind singura cale prin care pot fi trimise cererile de finanțare.
Pentru contractare
Proiectele declarate câștigătoare în urma procesului de jurizare și publicate pe site în data de 19 iunie 2025, vor intra în etapa de contractare. Pentru contractare, organizațiile selectate vor transmite aceste documente:
O organizație poate depune un singur proiect (ca solicitant sau partener), iar același proiect nu poate fi înscris pentru finanțare de mai multe organizații. Valoarea maximă ce poate fi solicitată pentru finanțare este de 30.000€ pentru programe implementate pe parcursul a minim 6 luni - maxim 12 luni.
Suma finanțată nu va depăși 30% din bugetul total al organizației (făcându-se referire la valoarea bugetului pentru anul anterior, conform celui mai recent bilanț depus la ANAF). Pentru claritate și cu titlu de exemplu, o organizație cu un buget total de 70.000€/an ar putea aplica pentru un grant cu valoară maximă de 21.000€/12 luni, în vreme ce o organizație cu un buget total de cel puțin 100.000€/an ar putea accesa grantul maxim de 30.000€/12 luni.
Anexa “Buget” face distincția între costuri directe și indirecte (administrative). Mai jos, câteva precizări privind distincția dintre cele două, precum și eligibilitatea costurilor:
Costuri eligibile
Costurile eligibile ale proiectelor sunt acele costuri efectuate de către aplicant și care îndeplinesc o serie de criterii:
Cheltuieli directe eligibile
Cheltuielile directe eligibile sunt legate de implementarea proiectului şi atribuibile direct acestuia. Altfel spus, un cost poate fi considerat direct atribuibil proiectului dacă în lipsa implementării acestuia dispare și nevoia costului.
Costuri indirecte sau administrative eligibile
Bugetul de finanțare poate include costuri indirecte sau administrative în limita a nu mai mult de 20% din bugetul total al proiectului. Costurile indirecte ar putea include: cheltuieli legate de funcționarea sediului (ex., costuri legate de plata utilităților, a chiriei, etc.) sau asigurării comunicării (ex., telefon, acces la internet, contractarea de servicii poştale, etc.) ori alte costuri administrative necesare pentru implementarea proiectului (ex., costuri salariale ale personalului administrativ sau ale managementului organizaţiei).
Costuri neeligibile
Următoarele costuri sunt considerate costuri neeligibile:
După încheierea perioadei de înscriere a proiectelor, echipa FDpR va verifica, într-o primă fază, că aplicațiile primite sunt complete și că includ toate anexele și documentele solicitate. Aplicațiile incomplete nu vor fi analizate, iar echipa FDpR nu va solicita documentele lipsă după încheierea perioadei dedicată primirii aplicațiilor. Aplicațiile complete vor fi ulterior verificate pentru a asigura conformitatea legală a organizațiilor aplicante.
Acele proiecte care îndeplinesc criteriile de eligibilitate aplicabile vor fi analizate și declarate “Admise” sau “Respinse”. Este posibil ca FDpR să solicite, prin email, clarificări din partea organizațiilor aplicante, răspunsul urmând să fie primit tot în scris, prin email, în maximum 3 zile lucrătoare de la trimiterea solicitării, în caz contrar proiectul respectiv putând fi declarat “Respins”.
Proiectele "Admise" vor fi considerate proiecte finaliste și vor fi apoi evaluate de un juriu extern din care fac parte reprezentanți ai mediului antreprenorial de afaceri, ai mediului academic, ai mediului cultural, sportiv și ai societății civile.
Comitetul de selecție evaluează și departajează proiectele în funcție de:
Echipa FDpR va contacta, prin email, doar aplicanții câștigători, cu mențiunea că FDpR poate anula în orice moment decizia prin care un proiect a fost declarat câștigător, dacă se dovedește că organizația câștigătoare nu a respectat oricare dintre prevederile acestui ghid.
După declararea câștigătorilor, organizațiile respective vor transmite în vederea contractării, în perioada 19-24 iunie 2025, un set de documente care certifică independența și capacitatea a organizației:
Dacă unul sau mai multe dintre aceste documente nu sunt disponibile, organizația va fi declarată “Respinsă” și va fi abordată următoarea organizație din listă, conform punctajului. Următoarea/următoarele organizați vor putea transmite documentele în intervalul 25-30 iunie 2025.
Pentru finanțarea proiectelor câștigătoare, FDpR va semna cu organizațiile câștigătoare contracte de grant, iar plățile și perioadele de raportare se vor organiza astfel:
Organizațiile finanțate vor menționa sprijinul FDpR pe site, putând să creeze chiar o pagină dedicată proiectului susținut. În comunicările din social media, mass media, precum și în realizarea de materiale vizuale (online și offline) ce țin de proiectul susținut de FDpR, organizațiile vor urma Ghidul de identitate vizuală a proiectelor finanțate de FDpR (parte din pachetul de contractare).
Atunci când comunicarea beneficiarilor și rezultatelor proiectului face referire la FDpR, materialele vor fi trimise pentru aprobare către echipa FDpR cu cel puțin 5 zile înainte de publicare. De asemenea, este posibil ca FDpR să facă comunicări proprii, prin evenimente sau alte informări destinate publicului general și mass-media. În aceste situații, contăm pe implicarea organizațiilor partenere și pe faptul că acestea se vor asigura că eventuala expunere a beneficiarilor lor se va face cu respectarea normelor în vigoare privind protejarea identității și păstrarea confidențialității datelor personale.
Ne poți contacta la adresa contact (at) fundatiadaciapentruromania.ro cu eventuale întrebări referitoare la Programul de granturi „Mobilitatea contează” pentru situații în care răspunsul nu se regăsește deja în acest ghid de aplicare - vom reveni cu unul în maximum 3 zile lucrătoare.
Dragoș ANASTASIU, președinte Eurolines
Ana Maria BRÂNZĂ, scrimeră, campioană olimpică, dublă campioană mondială și multiplă campioană euro
Adrian CIGHI, cofondator Pago
Marius CONSTANTINESCU, jurnalist şi realizator radio-TV cultură și lifestyle - în curs de confirmare
Maria DRĂGHICI, artist și activist cultural, Research fellow la CINETic în cadrul Universității Naţionale de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București (UNATC)
Mădălin GURUIANU, PR & promovare Opera Comică pentru Copii
Anca HARASIM, director executiv AmCham (American Chamber of Commerce in Romania)
Mădălina MORARU, prodecan Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Universitatea București
Tedy NECULA, regizor și producător
Mona NICOLICI, jurnalist TVR, Picătura de Sustenabilitate - în curs de confirmare
Irina PĂCURARU, jurnalist TVR
Felix PĂTRĂȘCANU, co-fondator Rethink Romania, fost CEO Fan Courier - în curs de confirmare
Florina PÂNZARU, decan Facultatea de Management, SNSPA
Dana PÎRȚOC, director Asociația pentru Relații Comunitare (ARC)
Rucsandra POP, artist și consultant independent
Ioana Cecilia POPESCU, profesor universitar doctor, decan Facultatea de Marketing, Academia de Studii Economice din București
Andreea ROȘCA, jurnalist, scriitor și antreprenor, fondator The Vast & The Curious - în curs de confirmare
Tudorița ȘOLDĂNESCU, manager cultural
Laura ȘTEFĂNUȚ, jurnalist, cofondator și președinte "Haine Curate"